O preprogah

1.UVOD

Tukaj lahko preberete nekatere osnovne podatke o zgodovini  in vrstah preprog, načinih izdelave, različnih stilih, območij izdelave, barvilih…

Preproge se v normalnih okoliščinah ne morejo ohraniti več kot nekaj stoletij, tako da je sledenje njihovega razvoja v daljno preteklost še precej zavito v meglo. V pomoč so nam razni zapisi v starodavnih knjigah (biblija), arhitekturne ostaline, slike in miniature iz perzijskih dvorov, fragmenti preprog, popotniški dnevniki in še kaj. Ker pa je ta uporabna umetnost še starejša od  omenjenih pripomočkov  nam bo točen geografski  izvor preprog po vsej verjetnosti  ostal večno nepoznan. Kar pa niti ni tako pomembno. Današnje prevladujoče območje s tradicijo vozlanja preprog, ki zajema precejšenj del Azije je zelo veliko in ga zaznamuje prav tako pestra zgodovina. Lahko bi celo rekli, da v eni sami preprogi  zaznamo sledi turkmenskih, frizijskih, perzijskih, kitajskih, mongolskih in drugih kulturnih vplivov, ki so bili seveda podvrženi vplivom še starejših civilizacij, ki so v svoji prvotni obliki  za večno izginile. Velika zahvala ljubiteljev preprog  gre ruskemu arheologu Rudenku, saj je v Sibiriji med arheološkimi izkopavanji po naključju odkril odlično ohranjeno, zamrznjeno paziriško preprogo, zaradi česar vemo, da so bile pred 2500 leti  prefinjene in tehnično dovršene preproge že nekaj vsakdanjega.  Ko tako po večtisočletnem medsebojnem prežemanju različnih kultur nastajajo v odročnih predelih Zagroških gora ali pa v mojstrski delavnici v Isfahanu preproge z edinstvenim, osebnim pečatom izdelovalca, so to mnogokrat vrhunske umetnine žlahtnega porekla.

 

2.VRSTE PREPROG

Preproge lahko v osnovi razdelimo glede na okolje v katerem nastanejo, tehniko izdelave in vrsto dizajna. Ponavadi nosijo ime  kraja, vasi ali  mesta kjer so bile narejene ali pa so poimenovane po širšem geografskem območju porekla. Izjema so preproge turko-altajskih ljudstev, ki so večinoma poimenovane po imenu ljudstva, plemena, klana… Glede na tehniko izdelave pa jih v osnovni razdelitvi delimo na vozlane  preproge (tepihe) in nevozlane – kilime.

Med klasične preproge uvrščamo tiste preproge, ki jih izdelujejo v mestih kot so Tabriz, Isfahan, Nain, Qum, Mašad, Kašan, Kerman, Ardabil… Narejene so po grafičnih predlogah (perzijsko – talim), kjer se natančno vidi vse detajle in barve za vsak uporabljen vozel. Zaradi tega lahko naredijo več preprog z enakim dizajnom. Te preproge izdelujejo v mojstrskih delavnicah, predloge pa so delo uveljavljenih dizajnerjev preprog in slikarjev. Najpogostejši motivi na njih so rože, arabeske, živali, vrtovi, lovski prizori in razne upodobitve iz bogate zakladnice perzijske mitologije. Te preproge so nosilke tradicije izdelovanja preprog za perzijske dvore, ki je doseglo svoj razcvet  v 16. stoletju za časa dinastije Safavidov.

Nomadske preproge so tiste vozlane preproge, ki nastajajo na nikoli zares končanih poteh perzijskih nomadskih ljudstev in predstavljajo izjemen odnos do večtisočletne tradicije, virtuoznost, neobremenjen občutek za estetiko in brezkompromisnost pri izdelavi. Mnogi med njimi še dandanes sami strižejo volno, predejo, barvajo, jo umivajo v rekah in nosijo s seboj po neskončnih poteh gora, od koder tudi črpajo navdih, ki ga mojstrsko usklajujejo s tradicijo. Prenekatere med njimi so nepodpisane umetnine.

Preproge, ki jih izdelujejo v vaseh so tako kot nomadske narejene po spominu, motivi in vzorci se prenašajo z izročilom od matere na hčere, včasih pa so jim v pomoč tudi precej poenostavljene grafične predloge. Uporabljajo tako ležeče kot pokončne statve, kar jim omogoča izdelavo tudi večjih preprog. Kadar izdelujejo večjo preprogo pri tem sodeluje več žena.

Kilimi ali tkane preproge se razlikujejo od vozlanih preprog po tem, da nimajo vozlov. So le tkane, vendar pa za njih obstaja več kot dvajset različnih načinov prepletanja niti. Ker so zaradi svoje drugačne strukture lažji od preprog, se jih lahko uporablja tudi za zavese, prte, pregrinjala, tapiserije, tapiciranje kavča…. Napram vozlanim preprogam so bili dolgo časa zapostavljeni, a so se v zadnjih dvajsetih letih med kupci in zbiralci prebili na enakovreden položaj s preprogami. So še starejšega izvora  kot vozlane preproge in njihova prvinskost pri strukturi in motivih se je ohranila vse do danes. Več o kilimih si lahko preberete pod rubriko članki.

Antik imenujemo tiste preproge, ki so že dosegle ali se bližajo stotemu letu starosti. Vedeti moramo, da imajo lahko te preproge neko dodatno, posebno vrednost le v primeru kadar so dobro ohranjene in že same po sebi predstavljajo nekakšen umetnostni presežek. Za nakup takšnih preprog se ponavadi odločijo ljubitelji in zbiralci, ki znajo ceniti vrednost tovrstnih preprog.

Ekskluzivne preproge presegajo standarde pri njihovi izdelavi (nadstandardna velikost, nadpovprečno število vozlov) in uporabljenih dragih materijalih (svila, pozlačene ali posrebrene niti, dragulji…).

 

3. STILI PREPROG/DIZAJN

Temeljna razdelitev preprog glede na dizajn temelji na tem ali so motivi, vzorci in stilizirane figure  upodobljeni, sestavljeni z ravnimi  ali zavijuganimi črtami. Pri ravnih črtah je kot med njimi 90, 180 ali 45 stopinj.  K sreči sta se za razločevanje  udomačili besedi geometrijski in floralni dizajn, vendar je zadeva precej bolj kompleksna, saj mnogo geometrijskih dizajnov upodablja stilizirane, poenostavljene cvetlične oblike. Bistvo razlike je v finosti, majhnosti uporabljenih vozličkov in okolju nastanka.  V mojstrskih delavnicah mest kot so Tabriz, Ishfahan, Nain, Kerman in drugih  po grafičnih predlogah izdelujejo  fine preproge z velikim številom vozličkov. Grafični listi so skrbno izdelani, vsak kvadratek predstavlja posamezen vozliček in njegovo barvo, tako da lahko natančno izdelajo tudi najbolj zahtevne dizajne preprog. V mojstrskih delavnicah delajo večinoma moški za razliko od podeželja, kjer preproge tradicionalno  izdelujejo ženske, ki vestno prenašajo izročilo na hčerke. Ponavadi nimajo nobenih grafičnih predlog, ampak ustvarjajo s pomočjo dizajnov, ki temeljijo na lokalnem spominu in izročilu, ki se prenaša iz roda v rod in kateremu  dodajo še svoj osebni pečat. Talentirane ženske si  v skupnosti lahko pridobijo velik ugled.

Vrste dizajnov se delijo na tri  večje skupine, ki so sledeče: univerzalni, geometrijski in floralni dizajn.

 

4.IZDELAVA VOZLANIH PREPROG

Preproge izdelujejo na statvah, ki so lahko pokončne ali ležeče. Pokončne so v uporabi v mestih in vaseh, ponavadi so večje in neprenosljive. Nomadi uporabljajo manjše improvizirane ležeče statve, ki jih lahko kakdarkoli hitro razstavijo in vzamejo s seboj na pot. Tehnika izdelave se začne z napetjem vzdolžnih niti. Prečne niti (votek) se vtke med vzdolžne. Naslednji korak je vstavljanje volnenega sukanca ali svilenih in drugih niti, ki jih vozlajo. Vozličke ponavadi naredijo čez dve,lahko tudi tri, štiri vzdolžne niti. Ko zaključijo z eno vrsto vozlov nad njimi vtkejo eno ali več prečnih niti, ki jih na koncu z glavnikom čvrsto potisnejo dol. Pri vozlanju ponavadi uporabijo simetričen ali pa asimetričen vozliček. Prvi je bolj razširjen pri turko – altajskih ljudstvih in nomadih, drugi je v uporabi v mojstrskih delavnicah finih, klasičnih preprog. Na zahodu jer razširjeno  zmotno prepričanje, da na kvaliteto preproge vpliva samo število vozlov. Kvaliteta je predvsem odvisna od vrste volne ali drugega materiala, načina predenja (ročno ali mehansko), načina barvanja in pranja volne, ter celotnega procesa izdelave in izurjenosti izdelovalca. Kot zanimivost lahko omenimo, da bo odsev barve na preprogi pri enaki volni in enaki barvi različen, glede na to ali so volno predli (sukali) v desno ali levo stran.

5. MATERIJALI

 

Volna (perzijsko pašm) je najbolj razširjen materijal pri izdelavi preprog. Na karakteristike volne vplivajo različni dejavniki kot so pasma ovce, lokalna klima, nadmorska višina paše in letni čas striženja (jesen ali pomlad). Najbolj fino volno (kork) dobijo z vratu jagnjet v jesenskem času. Nadmorska višina paše je pomembna zaradi tega, ker imajo ovce, ki živijo na višjih legah, več maščobe (lanolina) v vlaknih volne. Le ta dela volno izredno vzdržljivo in ji daje poseben sijaj. Iran ima zadosti svoje prvovrstne volne, države kot so Indija in Pakistan pa uvažajo novozelandsko  volno slabše kakovosti s katero delajo še slabše kopije perzijskih preprog.

Bombaž se pri izdelavi preprog uporablja za osnovne prečne in vzdolžne niti skozi katere vozlajo volno, svilo… Ta osnova je s prednje strani preproge vidna le na obeh koncih preproge kot resice. Včasih so uporabljali volno tudi za osnovo, a ga je spodrinil bombaž, ker je bolj čvrst. Še danes pa najdemo nomadske preproge z volneno osnovo. Nekateri uporabljajo tudi konjsko žimo  in kozjo dlako.

Svila je nepogrešljiva sestavina finih preprog že od nekdaj. Pradomovina svile je Kitajska,  pridobivajo pa jo tudi na severu Irana v pokrajinah Mazanderan in Gilan. Svilo v glavnem rabijo pri izdelavi finih preprog v mojstrskih delavnicah mest kot so Ghom, Isfahan, Tabriz…

Konjska žima in kozja dlaka sta v uporabi predvsem pri perzijskih nomadih, Balučih in turkmenskih ljudstvih. Večinoma služi pri izdelavi kot spodnja osnovna struktura preproge ali kot  zunanja stranska  robova. Njuna uporaba žal počasi izumira, saj jim dandanes ni noben problem priti do poceni bombaža. Pravijo, da naj bi svetlikajoča žima ali dlaka na robovih preproge odganjala škorpijone, kače, pajke in podobne nezaželene stvore.

Kamelja dlaka se uprablja le za izdelavo tkanih preprog-kilimov in to predvsem na vzhodu Irana. Ponavadi je ne barvajo, njena naravna barva pa je v odtenkih od bež do svetlo in temno rjave barve.

 

6. OBLIKE IN VELIKOSTI

Velika večina preprog je pravokotnih oblik, ki se razlikujejo po velikosti. Obstaja kar nekaj standardnih dimenzij, pri katerih seveda prihaja do večjih ali manjših odstopanj. V Iranu si pomagajo pri razvrščanju preproge glede na velikost z poimenovanji le teh. Izdelujejo pa seveda tudi okrogle, ovalne, kvadratne preproge in tekače.  Kot zanimivost omenimo, da so iranci po naročilu za mošejo v Abu Dhabiju izdelali 6000 kvadratnih metrov veliko ročno vozlano preprogo, večjo od nogometnega igrišča. Težka je 48 ton in ima okoli 2 milijardi vozličkov. Pri projektu je sodelovalo 1200 izurjenih žena iz treh vasi na severovzhodu Irana. Izdelale so vrhunsko mojstrovino in dale nov zagon ohranjanju lokalne večtisočletne tradicije.

 

Pošti –  100 x 60 cm

Zarčerek –  130 x 80 cm

Zaronim –  150 x 90 cm

Mosul – 200 x 100 cm

Dozar – 200 x 135 cm

Kharak – 200 x 70 cm

Kheleji – precej širok tekač

Ghaliče – 180 x 200 cm

Pardeh – 150 x 240 cm, 180 x 270

Ghali – 300 x 200 ali večji

 

7. PRIPOMOČKI/ORODJA

Poleg statev ne potrebujemo kaj dosti več instrumentov za izdelavo preproge. To so glavnik, nož s hakeljcem in škarje. Z nožem odrežejo sukanec, potem ko naredijo posamezen vozliček. Po potrebi s pomočjo hakeljca lažje potegnejo sukanec med vzdolžnimi osnovnimi nitmi. Z glavnikom za večjo kompaktnost preproge tolčejo navzdol, kadar zaključijo z vrsto vozlov in je prečna nit že vstavljena. Obstajajo različne vrste glavnikov za različno fine preproge. S škarjami pa se lotijo cele, končane vrste vozlov. V mestih imajo dandanes v uporabi električne mehanske škarje za končno striženje, kar seveda precej skrajša čas izdelave.

 8. BARVILA

»You painters who ask for a technique of colour, study carpets and there you will find all knowledge.« Paul Gaugain

Do konca 19.stoletja so bila v uporabi le naravna barvila, ki se delijo po izvoru na rastlinska, živalska in mineralna.  Sprva so bila umetna barvila izdelana na osnovi anilina, njihova uporaba pa se je zaradi poceni izdelave in dobrega izgleda hitro razširila tudi izven Evrope. Vendar pa so bile te barve zelo neobstojne ob stiku z vodo ali sončno svetlobo. Tako je perzijski šah Naser al Din leta 1903 v dobro kvalitetnih preprog celo prepovedal uporabo  anilinskih barv v Perziji. Prepoved je veljala do izuma bolj kvalitenih umetnih barvil na osnovi kroma nekaj desetletij kasneje. Danadanes so anorganske barve na osnovi kroma tako kvalitetne, da jih je skorajda nemogoče ločiti od naravnih barvil brez analize v laboratoriju.

rastlinska barvila:

modra – barvilna silina ali oblajst (Isatis tinctoria), indigo

rumena – žafran, ruj,kurkuma, rabarbara, lupina čebule, rumeni katanec, rujevina (rhus typhina)

rdeča – korenina broča, mak, češnja, lubje čičimaka, korenine vrtnic

oranžna – kana, lubje slive, korenine raznih trav

zelena – listje oljk in oreha, sladka vijolica, mešanje indigo in rumene barve

rjava in črna  – čaj, tobak, lubje oreha, listje divje oljke

 

mineralna barvila:

bela – apnenec

rumena, rjava, rdeča – okra

črna – mangan

rdeča – cinober

zelena – malahit

modra – azurit, lapis lazuli

 

barvila živalskega izvora: večinoma razni insekti

Katero barvo in kakšen odtenek barve bodo pridobili  je odvisno od  vrste materijala, ki ga barvajo, lastnosti vode in fiksirja.  Kot primer lahko navedemo  pomarančno lupino iz katere  lahko dobijo celo paleto barv od rdeče do črne, kar pa je odvisno od vrste fiksirja. Barve lahko seveda med seboj  tudi mešajo tako kot  to delajo slikarji na slikarski paleti. 

 

9. VRSTE VOZLOV

Obstaja več načinov vozlanja, na bližnjem Vzhodu pa sta najbolj razširjena simetričen (turški ali gordijski) in asimetričen (perzijski ali senneh) vozliček. V Iranu sta pri izdelavi preprog  razširjena oba, vendar simetričen prevladuje pri nomadih in ljudstvih turko-altajskega porekla. Ponavadi vozlajo čez dve vzdolžni osnovni niti, kadar pa vozlajo čez štiri osnovne niti se takšen vozliček imenuje Jufti. Ta je bolj razširjen na vzhodu Irana v pokrajini Khorrasan.

Nomadi sami ročno predejo volno, zato je ta debelejša in vozlički niso tako majhni kot jih imajo preproge iz mojstrskih delavnic.

 

10. STRIŽENJE

Vrh vstavljenega in zavozlanega vozlička odrežejo sproti z posebnim nožem, končno fino striženje cele površine pa sledi šele potem, ko je preproga že narejena. Nomadi si pri tem pomagajo s škarjami in posebnim glavnikom, pri tem pa morajo biti izjemno natančni in pazljivi, saj lahko hitro naredijo težko popravljivo napako. V mojstrskih delavnicah dandanes uporabljajo natančne mehanske škarje in si tako zelo olajšajo delo.

 

11. ZADNJA FAZA IZDELAVE

Ko je preproga narejena, jo snamejo s statev in pripravijo za pranje v posebnih bazenčkih s hladno vodo. Z pranjem odstranijo kosmiče  volne, ki je ostala po zadnjem striženju, izravnajo nagib vozlov, poudarijo sijaj in izostrijo dizajn, harmonizirajo in fiksirajo barve…  Še dandanes  nomadi in nekateri vaščani perejo preproge v bližnjih gorskih rekah ali jezerih.